4.7.09

"Γιουχάνα ο τρελός" εναντίον Εφραίμ

O Kahlil Gibran Μαρωνίτης χριστιανός από το Βόρειο Λίβανο, τμήμα της Οθωμανικής αυτοκρατορίας τότε. Μετανάστευσε με την οικογένεια του, στη Βοστώνη των ΗΠΑ σε ηλικία 10 ετών. Στα 23 του χρόνια στο Μετανάστη(Al Mohajer) της Νέας Υόρκης δημοσιεύτηκαν "οι νύμφες του πνεύματος", οι οποίες περιλαμβάνουν τρεις μικρές ιστορίες. Έχει γράψει πεζογραφία και ποίηση στα Αγγλικά και στα Αραβικά.

Αυτό το βιβλίο έπεσε στα χέρια μου χθες καθαρίζοντας ένα ντουλάπι στο σπίτι μου, δε θυμάμαι πως βρέθηκε στην κατοχή μου, μου έκανε εντύπωση που δεν το είχα διαβάσει γιατί συνήθως διαβάζω τα πάντα. Θυμίζει παραβολές της βίβλου, ίσως και μύθους του Αισώπου σε μεγαλύτερο μέγεθος.

Η τρίτη ιστορία "Γιουχάνα ο τρελός" μου έφερνε συνέχεια στο νου τον ηγούμενο Εφράιμ και την Ελληνική εκκλησία. Ο Γιουχάνα ο ήρωας του Γκιμπράν, είναι ένας φτωχός βοσκός που οι αγελάδες του έφαγαν μερικά κληματόφυλλα από το κτήμα ενός μοναστηριού αφιερωμένου στον προφήτη Ελισέο, οι καλόγεροι κατάσχεσαν τα ζώα και επιτέθηκαν στον βοσκό, τον παρουσίασαν στον ηγούμενο ο οποίος ζητούσε αποζημίωση.

Ο Γιουχάνα άρχισε να παρακαλά τον ηγούμενο "μην είστε μαζί μου σκληρόκαρδος γιατί είμαι φτωχός και στερημένος και το μοναστήρι είναι πλούσιο και λαμπρό, και μπορεί να παραβλέψει την αμέλεια μου και να δείξει έλεος στα γηρατειά του πατέρα μου" και ο ηγούμενος σάρκασε "το μοναστήρι δε θα σου δώσει ούτε κόκο συγνώμης είτε είσαι φτωχός είτε πλούσιος, πούλησε κάποια από τα στρέμματα σου και γύρνα με τρία δηνάρια γιατί θα εξοργησης τον προφήτη Ελισέο και θα καής στην κόλαση" " μα σαν σήμερα μαρτύρησε ο Χριστός κάντε μέρες που είναι ένα καλό, είναι δίκαιο ο φτωχός να γίνει φτωχότερος και ο στερημένος να πεθάνει από την πείνα για να συγχωρέσει ο προφήτης Ελισέος τις αμαρτίες των πεινασμένων ζώων"είπε ο Γιουχάνα. Ο ηγούμενος κούνησε υπεροπτικά το κεφάλι λέγοντας " Ο Ιησούς Χριστός είπε: Σ' αυτόν που έχει θα δωθούν περισσότερα, αλλά από εκείνον που δεν έχει, ακόμα κι αυτά που έχει θα αφαιρεθούν".

O Kahlil Gibran ήταν Σουριανός όπως τους έλεγαν οι παλιοί τους Μαρωνίτες χριστιανούς της περιοχής, αγωνίστηκε για την ανεξαρτησία της Συρίας και τη θέσπιση της αραβικής ως επίσημης γλώσας στη Συρία. Η κοινότητα των Αμερικανών Μαρωνιτών της Βωστόνης είναι από της μεγαλύτερες που υπάρχουν.

Λειτουργεί Μουσείο στην κατοικία του στο Λίβανο. Το όνομα του έχει δωθεί σε χιονοδρομικό κέντρο στο Λίβανο, πλατεία στο Βουκουρέστι, λεωφόρο στον Καναδά, Γυμνάσιο στη Νέα Υόρκη, Πάρκο στην Ουάσιγκτον, περίπτερο στο ινστιτούτο Παστέρ στο Κεμπέκ του Καναδά.




9 σχόλια:

THANASIS MAKEDONAS είπε...

ΚΑΙ ΓΩ ΠΟΥ ΝΟΜΙΖΑ ΟΤΙ ΜΟΝΟ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΑΠΠΑΔΕΣ ΧΑΛΑΣΑΝ ΤΗΝ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΩΡΑ ΒΛΕΠΩ ΠΩΣ ΠΑΝΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ. ΚΑΛΗΜΕΡΑ

korinoskilo είπε...

τον στραγκαλιζεις ή οχι τον βρωμιαρη παπα?

τα νευραμ!!!

δεν τον ηξερα τον καχλιλ!!!

εχει σπουδαιους ανθρωπους που ουτε καν τους ακουμε ρε γμτ!! και ασχολουμαστε με τα βραβεια μαντ και την βυσση:/

καλο μεσημερι

vague είπε...

Μου θύμισες την πρώτη μου νεότητα.

Νά ένα αγαπημένο κομματάκι του Γκιμπράν από τα παλιά:

Μια αλεπού κοίταξε τη σκιά της το πρωί και είπε: "Θα φάω μια καμήλα για γεύμα σήμερα". Κι όλο το πρωί γυρνούσε ψάχνοντας για καμήλες. Το μεσημέρι όμως, είδε πάλι τη σκιά της και είπε: "Ένα ποντίκι φτάνει"

μιά φορά κι ἕναν τρελλό... είπε...

Μαζί με τη "συνοδοιπόρο" κι εγώ.
Ο Γκιμπράν ήταν καλή παρέα της πρώτης μου νεότητας. Η σοφία της αθωώτητας και της απλότητας.
Τι καλά που τον θυμήθηκες!

Υάδα είπε...

Κι εγώ που νόμιζα πως είναι προνόμιο μόνο των ελλήνων μοναχών..
Έπεσα έξω τελικά..

Καλό σου βράδυ :-)

m.blanco είπε...

@Θαναση μάλλον οι θρησκείες χάλασαν τους παπάδες γενικώς:-)


@korinoskilo Μας βομβαρδίζουν τα media με άχρηστα ανάξια λόγου πράγματα και ότι έχει αξία μένει στην αφάνεια.

m.blanco είπε...

@Συνοδοιπόρε, @Μια φορά κι ενα τρελο Έχουμε παρόμοιες μνήμες από την πρώτη νεότητα, χρειάστηκε να διαβάσω ολόκληρο το βιβλίο για να θυμηθώ τον Γκιμπράν.

m.blanco είπε...

@Υάδα Είναι παγκόσμιο φαινόμενο, ακόμα και η θρησκευτική εξουσία διαφθείρει.

Ανώνυμος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.