14.4.11

Το καπλάνι της βιτρίνας, η αληθινή ιστορία

καπλανι
Κάθε πρωί η ΕΡΤ δείχνει σε επανάληψη την πολύ καλή και ποιοτική σειρά "Το καπλάνι της βιτρίνας", βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο που έγραψε η Άλκη Ζέη.

Βλέποντας τη σειρά θυμόμουν τις χαρακτηριστικές σκηνές του βιβλίου λες και το διάβασα χθες, παρά το ότι ήμουν μικρό παιδάκι όταν το είχα διαβάσει. Η Μέλια και η Μυρτώ που ζούνε στη Σάμο και πριν κοιμηθούν λένε Ευπώ ή λυπώ ανάλογα με το αν είναι χαρούμενες ή λυπημένες, το παρατσούκλι του Ολλανδού πρόξενου "Αμσταρντάμ πίκι πίκι ραμ", τον παππού που διηγείται μύθους και ιστορίες από την αρχαιότητα αντί για παραμύθια, οι βυζαντινές νότες που τραγουδά ο παππούς στα κορίτσια πα-βου-γα-δε-κε-ζω-νη και φυσικά το Καπλάνι.

Ένα αιλουροειδές, συγγενικό της τίγρης, ένα καπλάνι που πριν από 130 χρόνια αναγκάστηκε να φύγει από τη Μικρά Ασία είτε από πλημμύρα, είτε από πυρκαγιά και να περάσει κολυμπώντας στη Σάμο. Εγκαταστάθηκε στο νησί σκοτώνοντας για την τροφή του πρόβατα. Οι κάτοικοι το καταδίωξαν και το ανάγκασαν να καταφύγει σε μια σπηλιά. Μη τολμώντας όμως να μπούνε μέσα χτίσανε την πόρτα με μεγάλες πέτρες. Το άφησαν κλεισμένο περίπου τρεις μήνες ελπίζοντας ότι θα ψοφήσει από πείνα και δίψα.

Αυτό όμως διατηρήθηκε στη ζωή τρώγοντας υπόλοιπα παλιών του θηραμάτων και πίνοντας το νερό που μαζευόταν σε μια γούβα της σπηλιάς. Μετά από καιρό και για να διαπιστώσουν αν είχε ψοφήσει άνοιξαν από πάνω τρύπα (αφού δεν τολμούσαν να ανοίξουν την είσοδο), κρέμασαν ένα σχοινί δεμένο σε πεύκο και κατέβηκε άοπλος, ο Γεράσιμος Γλιαρμής ο οποίος πάλεψε σώμα με σώμα με το άγριο θηρίο και έχασε τη μάχη. Στη συνέχεια κατέβηκε προς βοήθειά του ο αδερφός του Νικόλαος Γλιαρμής ο οποίος κατάφερε τελικά να πνίξει το θηρίο.

Το ζώο αυτό ταριχεύθηκε με τα μέσα της εποχής και κατέληξε να εκτίθεται σήμερα μέσα σε μια βιτρίνα στην κεντρική αίθουσα του Μουσείου μετά από δωρεά του δήμου Σαμίων. Αυτό είδε η Άλκη Ζέη και εμπνεύστηκε το βιβλίο.




πηγη

11.4.11

Μουσεία του κόσμου: Ερμιτάζ



Ερμιτάζ, το ερημητήριο της Μεγάλης Αικατερίνης τσαρίνας πασών των Ρωσιών στην Αγία Πετρούπολη.

Το μουσείο Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη είναι ένα από τα μεγαλύτερα και παλαιότερα μουσεία στον κόσμο. Αποτελείται από έξι ιστορικά κτίρια. Τα χειμερινά ανάκτορα, το Μικρό Ερμιτάζ, το Μεγάλο ή παλαιό Ερμιτάζ και το Νέο Ερμιτάζ είναι ανοιχτά για το κοινό.

Το 1754 η τσαρίνα Ελισάβετ Α' κόρη του Μεγάλου Πέτρου, αναθέτει στο διάσημο Ιταλό αρχιτέκτονα Φραντσέσκο Μπαρτολομέο Ραστρέλι την ανέγερση ενός τετράγωνου διώροφου κτιρίου με αυλή στη μέση, με σκοπό να επεκτείνει το ανάκτορο του πατέρα της γιατί το θεωρεί ανεπαρκές.

Όταν το 1762 τελειώνουν οι εργασίες την Ελισάβετ έχει διαδεχτεί η Μεγάλη Αικατερίνη. Εγκαθίσταται στο νέο ανάκτορο και ακολουθώντας τη μόδα της εποχής αρχίζει να συλλέγει έργα τέχνης. Το 1764 το οποίο αναφέρεται σαν έτος ιδρύσεως του μουσείου, αγοράζει τη συλλογή του εμπόρου Γιόχαν Ε. Γκοτσκόφσκυ 225 πίνακες.

Για τη φύλαξη της συλλογής ζητά από τον Γάλλο αρχιτέκτονα Ζαν-Μπατίστ Βαλέν Ντε Λα Μοτ, να οικοδομήσει ένα κτίριο δίπλα από το ανάκτορο το οποίο και ονομάζει Ermitage (ερημητήριο), ονομασία που συνήθιζαν, κυρίως στη Γαλλία, να δίνουν σε χώρους ανάπαυσης και αναψυχής. Το 1771 πριν ακόμα ολοκληρωθεί το Ερμιτάζ, παραγγέλνει στο Γερμανό αρχιτέκτονα Γκέοργκ Φέλντεν, ένα νέο πιο μεγάλο κτίριο για να στεγάσει τη βιβλιοθήκη, το γνωστό σαν Μεγάλο Ερμιτάζ.

Όταν η Μεγάλη Αικατερίνη πέθανε η συλλογή περιλάμβανε 4.000 πίνακες, 7.000 σχέδια, 70.000 χαρακτικά, 10.000 κοσμήματα και 38.000 τόμους βιβλία.

Στα μέσα του 19ου αιώνα η συλλογή έχει μεγαλώσει και ο τσάρος Νικόλαος Α' καλεί το Βαυαρό αρχιτέκτονα Λεο Φον Κλένσε να φτιάξει ένα μουσείο ανοιχτό στο κοινό. Έτσι δημιουργείται το Νέο Ερμιτάζ.

Κατά την Οκτωβριανή επανάσταση, παρά το ότι αυξάνετε ο αριθμός των εκθεμάτων λόγο των κατασχέσεων των ιδιωτικών συλλογών των αριστοκρατών, τα πιο ακριβά κομμάτια του μουσείου πουλήθηκαν σε διεθνείς δημοπρασίες για να ενισχυθούν τα κρατικά ταμεία. Στη πολιορκία του Λένινγκραντ(Αγ Πετρούπολη) το μουσείο έμεινε ανοιχτό συνεχώς για την ηθική υποστήριξη των κατοίκων. Τα σπουδαιότερα εκθέματα είχαν μεταφερθεί σε αποθήκες στα Ουράλια.

ταναγραιαΦώτο: η Αφροδίτη παίζει με τον Έρωτα, ταναγραία του 4ου πχ αιώνα.


Το μουσείο έχει πολλά σπουδαία Ελληνιστικά εκθέματα, από την Ελλάδα την Ιταλία και τις Ελληνικές αποικίες του Ευξείνου Πόντου στην Κριμαία, όπως η προθήκη με τις Ταναγραίες (πήλινα ειδώλια)από τη συλλογή του κόμη Σαμπούρωφ που ήταν διπλωμάτης στην Ελλάδα, την Αφροδίτη της Ταυρίδας (αντίγραφο της Κνίδιας Αφροδίτης του Πραξιτέλη), τις τρεις Χάριτες κ.α.

Το μουσείο Ερμιτάζ είναι ένα σύγχρονο ίδρυμα με παραρτήματα στην Ευρώπη και της Η.Π.Α, με πολύπλευρο ερευνητικό και εκθεσιακό έργο.




The State Hermitage Museum

πηγή : Η Ελληνική τέχνη στα μουσεία του κόσμου Ερμιτάζ 12 (εκδόσεις explorer)

1.4.11

Η αρχή του παραμυθιού


Θα σας πω ένα παραμύθι το κουκί και το ρεβίθι, παραμύθι που έχει βλάκες και ξυπόλητους με βράκες. Ήρωες μέσα σε κάστρα και προέδρους άστα βράστα. Μάγους, δράκους, σεξ και βία χωρίς να ναι αηδία.


Ήταν ένας βασιλιάς σέ ένα μακρινό βασίλειο, χαμένο μέσα στα βάθη του χρόνου. τον έλεγαν Γκεόργκιο Παποτρέχοβικ, είχε γίνει βασιλιάς εκθρονίζοντας τον Κωστάντιο Καραμάνόφσκυ που λόγο της βλακείας του είχε φέρει το βασίλειο στα πρόθυρα της χρεοκοπίας.

Σωρό παρατρεχάμενοι είχαν καταχραστεί όλο το περιεχόμενο του θησαυροφυλακίου του παλατιού και είχαν δανειστεί και χρήματα από άλλα βασίλεια, δουκάτα και κομητίες, υποθηκεύοντας όλη την κινητή και ακίνητη περιουσία της χώρας.

Το βασίλειο αυτό ήταν υποτελή στην Ευρωμαϊκή αυτοκρατορία, μάλιστα εκτός από το φόρο υποτέλειας ήταν υποχρεωμένο να διαθέτει στρατό και βάσεις για τους διάφορους πολέμους που έμπλεκε η αυτοκρατορία μαζί με τους συμμάχους της τους Δυτικούς Ινδούς.

Η Ευρωμαϊκή αυτοκρατορία δεν είχε αυτοκράτορα όπως θα περίμενε κανείς. Τη διοικούσε μια τριαρχία που την αποτελούσαν, η Καγγελάρησα Μέγκελε, ο Γαλάτης φύλαρχος Σαρκοζίξ και ο Νησιώτης πρόκριτος Γκόρτον Μπλού.

Σε τρία κύρια μέτωπα και άλλα τόσα δευτερεύοντα πολεμούσαν τον τελευταίο καιρό. Στη Μεσσοποταμία, στο Αυνανιστάν και στην έρημο εναντίων των νομαδικών λαών της Βιδύης.

Το βασίλειο όπως και όλο τον κόσμο το λυμαινόντουσαν δράκοι, οι οποίοι μάζευαν τόνους χρυσάφι μέσα στα κάστρα που ζούσαν. Οι πιο επικίνδυνοι δράκοι του βασιλείου ήταν ο δράκος Κόκκαλος με το γιό του και η οικογένεια των Φαρδυνοδράκων, μέχρι και ο βασιλιάς πλήρωνε τους δράκους για να μη καταστρέφουν το βιός του.

Ένα από τα κόλπα της αριστοκρατίας για να κρατούν το λαό ήσυχο ήταν το χαζοκούτι ένα κουτί που έδειχνε εικόνες. Είχε ειδών ειδών κανάλια, το "κεραία" τα βράδια διαφήμιζε μάγους. Η μάγισσα Φούρκα θα σε βοηθήσει να μάθεις το μέλλον σου, η μαντάμ Μιμ θα λύσει όλα σου τα προβλήματα, τηλεφώνησε στο 090.... Ο Μερλίνος ο μελλοντολόγος θα βρει ποιόν θα παντρευτείς και η Κίρκη που τα ξέρει όλα θα σου φτιάξει τον αστρικό σου χάρτη. 'Ενα άλλο κανάλι το Φεγγάρ από το πρωί κουτσομπολεύει, ο Χάρης τα έφτιαξε με τη Μαίρη, η Ρούλα χώρισε το Παύλο και τά'φτιαξε με το Θωμά και τα λοιπά και τα λοιπά. Μόλις βραδιάζει αρχίζει και αυτό τα 090.. πάρε τη λόλα που τα κάνει όλα, η Μένη είναι γυμνή και σε περιμένει κτλ.

Σε αυτό το τόπο αυτή την εποχή λοιπόν εξελίσσεται το παραμύθι μας. Ο ήρωας της ιστορίας ονομάζεται Πάκος, Πάκος Καραπάκος που είναι άνεργος δημοσιογραφάκος. Η γειτόνισά του η κυρία Εριφύλλη, η οποία κάνει την καφετζού για να συμπληρώσει το εισόδημα της, είδε στο φλιτζάνι του πως θα νικήσει ένα δράκο και θα γίνει διάσημος.

Κολλητός φίλος του Πάκου είναι ο Τίκος ο Παπαρίκος, άνεργος δικηγορίκος και μαζί με τον Αμίν έναν Αυνάνα πολιτικό πρόσφυγα που έφυγε κυνηγημένος από το Αυνανιστάν για τις πολιτικές πεποιθήσεις του, (Ήταν εθνικιστής, οπαδός ενός δικτάτορα που εκδιώχθηκε από τα Ευρωμαϊκά στρατεύματα ο Αμίν, φασίστας και χαφιές, καλό παληκάρι:-).

Μαζί τους λοιπόν και ο Φανούρης ο διάσημος, η Λάουρα η όμορφη ξανθιά καμαριέρα και κάποια άλλα δευτερεύοντα πρόσωπα θα ζήσουν μια φανταστική περιπέτεια.

Στο 2ο μέρος του παραμυθιού γιατί νομίζω σας κούρασα. Μέχρι τότε θα ζουν αυτοί καλά και εμείς ακόμα πιο καλά.


photo 1